Saturday, November 20, 2010

HOMEMADE PIZZA





salam. lega dapat kemari semula. penat macamana sekalipun aku tetap singgah jugak....tapi cerita tak banyakla, paling paling cerita apa yang aku masak hari ini untuk puteri puteri yang comel dan cantik cantik yang ada kat rumah tu...maklumla time cuti sekolah kan.


ok...kita lihat apa yang menarik hari ini. lihat apa yang ada diatas?...jeng jeng jeng...dua tiga hari kebelakangan ini aku memang dah kemaruk buat piza...macam macam piza yang aku masak...mentang mentangla dah terer  buat inti  dan yang penting basenya ituuuuu........tapi apa pun aku dapat jugak berkongsi piza piza yang tidak seberapa itu dengan sahabat sahabat yang aku sayangi....apalagi...jiran jiran la tuuu...dapatla sorang sekeping...jadi la kan.


nak belajar buat? boleh! boleh!...ok mari kita lihat apa bahan bahannya :-


untuk base
2 cawan tepung gandum
2 sudu teh yis segera (mauripan)
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
2 sudu besar minyak sayuran atau minyak zaitun
1/2 cawan air suam.


gaul semua bahan dan jadikan doh. perap selama setengah jam atau sehingga naik dua kali ganda barulah di canai bulat bulat.


untuk sosnya
daging atau ayam cincang (kita guna daging cincang burger ramly)
1 labu bawang besar didadu
2 ulas bawang putih didadu
2 biji tomato didadu
2 sudu besar tomato puri
2 sudu besar tomato sos
1 sudu teh oregano
garam dan gula secukup rasa


tumislah semua bahan seperti membuat inti karipap.




so senangkan?????????

No comments:

Post a Comment